רינה רוטברג סיפורי חיים וביוגרפיות

כתיבת סיפורי חיים בהזמנה/סדנאות לכתיבת הסיפור האישי

אנשים מנסים לכתוב את סיפור החיים של הוריהם ולא מצליחים.
האם בכלל צריך לדובב את ההורים כדי שיכתבו את סיפור החיים שלהם ?!
האם נכון להשלים עם העובדה שסיפור החיים של ההורים ייטמן. תחת רגבי אדמתם?!
אולי נרצה להחיות אותם לנצח.
https://chat.whatsapp.com/KJU5Da2FZEH3Jy4kgyfFNp קישור הצטרפות לקבוצת ווטסאפ - כתיבה מתנה חיים -
כתיבת הסיפור האישי עוזרת לנו לחקור להכיר ולדעת,
לשמר ולהנציח.
כתיבה היא כלי תרפויטי מרחיב לב.
אני מגיעה למספר מתוך המקום המאפשר, המכיר בערך הכתיבה.
מתוך המקום המרפא, מתוך המקום שרוצה לשמוע, לדעת, לחקור וללמוד.

אני אוספת קטעי סיפורים/קטעי מילים ומשפטים ומאגדת אותם לסיפור חיים מרגש
שמקנה תחושת גאווה וסיפוק רב.
בתהליך הכתיבה עובר המספר מסע ריגשי, תהליך תרפוייטי מחזק.
בתהליך הכתיבה ישנם מספר שלבים:
ראיון המספר;
כתיבה החומר;
עריכה ספרותית;
עריכה לשונית;
העברת החומר למספר (מזמין) כדי לאמת ולאשר את הכתוב;
העברת הקובץ לבית הדפוס, הפקה;
הוצאה לאור;

מוזמנים להכיר את העשייה שלי, לקרוא ספרים פרי בית היוצר שלי.
בקישור תוכלו לקרוא את הספר "החיים שווים לחיותם", שהוא אסופה של עשרה סיפורים.
המוטיב המוביל את הספר הוא הישרדות, והרצון להתחקות אחר דורות ההמשך של השורדים, הצומחים מהאופל.
מוזמנים לפתוח את הקישור לספר "החיים שווים לחיותם" https://fliphtml5.com/vnkb/mhyk/basic אותו כתבתי, ערכתי, הפקתי והוצאתי לאור.
https://online.fliphtml5.com/vnkb/vvib/ מוזמנים לפתוח את הקישור לספר "עץ החיים" הסיפור של דינה ומאיר אותו כתבתי, ערכתי, הפקתי והוצאתי לאור;

https://online.fliphtml5.com/vnkb/rskv/ מוזמנים לקרוא בקישור את הספר "ילדות אחרת" אותו כתבתי, ערכתי ספרותית ולשונית, הפקתי והוצאתי לאור

מוזמנים להקשיב לקטע מתוך ספר "תזכרי של מי את" שכתבתי, ערכתי ספרותית ולשונית, הפקתי והוצאתי לאור,
https://www.youtube.com/channel/UCta6lTDIbiyu6KNCATIGBxQ
מוזמנים לקרוא בקישור את הספר "חוה את יכולה" שראיינתי, כתבתי, ערכתי והוצאתי לאור https://online.fliphtml5.com/vnkb/tqos/

https://online.fliphtml5.com/vnkb/xmjb/ בקישור תוכלו לקרוא את הספר "אלוהים אתכם", אותו כתבתי, ערכתי ספרותית ולשונית, הפקתי והוצאתי לאור.

אני מבקשת להדגיש את הערך הכתיבה למספרים שמוציאים לאור את הסיפור שלהם :
הנצחה;
מורשת;
שחרור הסיפור ונתינת פורקן למועקות;
הכרת הרקע המשפחתי ביתר שאת וביתר בהירות והבנה;
מסתבר שלעיתים תוך כדי תהליך הכתיבה המספר לומד על עצמו ועל משפחתו עובדות שלא הכיר;
ריפוי ותיקון במציאות הסיפורית שהופכת למציאות עם הוצאת הספר;

***
אסופת הסיפורים "אמא יש רק אחת" שכתבתי, ערכתי והוצאתי לאור זכה בפרס גליקמן מטעם הג'ונט-אשל מבין בתי האבות, מועדונים ומרכזי יום לגיל השלישי;

***
הספר "החיים שווים לחיותם" שכתבתי, ערכתי והוצאתי לאור זכה בסיוע "יד ושם" ו"קרן רבינוביץ"

***
פרק מספר "מלאכים בשמי עירי" שכתבתי, ערכתי והוצאתי לאור, זכה להתפרסם ב"סיפורים אישיים על תל-אביב"

***
הספר "אלוהים אתכם" שכתבתי, ערכתי והוצאתי לאור, הומחז לערב יום השואה

***

אני מרצה בזום ובLIVE על נושאים הנוגעים בכתיבה:
כיצד אתחיל לכתוב;
מסעות חיים;
מתכונים מספרים;
מאחורי הקלעים - על תהליך כתיבת ספר חיים עד הוצאתו לאור;
השירה העברית לדורותיה,
הרצאה ליום השואה - סיפור אישי;
מבחר סיפורי נשים שכתבתי, ערכתי והוצאתי לאור;
מה אומרים המכתבים.

אני מעבירה מפגשי ספרות בעמך.
הוצאתי שבע אסופות סיפורים בכל אסופה עשרה סיפורי חיים. כל אסופה נוגעת בנושא שמיחד את המספרים.
תיעדתי עשרות ניצולי שואה עבור יד ושם, רכשתי ניסיון בראיון מול מצלמה.

***

כתבתי, ערכתי, והוצאתי לאור מאה ויותר ספרים אישיים למוסדות ולאנשים פרטיים.
הוצאתי ספרים מנחי כתיבה אישית:
מחיר לכל כיס:
סיפור חיים,
מתכונים מספרים,
מסעות חיים.
אני מעבירה מפגשי כתיבה / סדנת כתיבה הסיפור האישי/ הנחייה אישית /
סדנאות הכתיבה :
סדנה מובנית בת 6 מפגשים ;
סדנת כתיבה אינטואיטיבית מתחדשת חודשית ;
סדנת עריכה בת 6 מפגשים
רכשתי ניסיון עשיר בכתיבת סיפורי חיים.
אשמח לסייע ולתמוך במעוניינים.
תעדתי מול מצלמה עשרות ניצולי שואה עבור יד ושם,
השתתפתי בפרוייקט 100 שנה לתל אביב (תמונות וסיפורים).
היום אני פעילה בעמותת "עמך" לניצולי שואה.

***

תהליך כתיבת סיפור חיים מתחיל בצעד הראשון.
אנחנו מציגים את עצמנו, מספרים מתוך נבכי נשמתנו, המקורות שלנו, מה היו המעברים שחצינו, מה ההחלטות שקבלנו ומדוע. בתהליך הכתיבה חשוב שהמספר יטמיע את הסיפורים ויעבד אותם, כדי שאלו יהיו מחזקים ומרפאים.
ליווי, סיוע, חקר, עריכה, סריקת תמונות, הוצאה לאור, והשקת הספר נמצאים כולם בבית היוצר שלי.
ראיתי הרבה שמחה ואושר עם אחיזת ספר החיים בידי המספר ומשפחתו.
גאווה גדולה והרבה התרגשות.

***

קטע מספר, סיפורו של אדם שמלאו לו תשעה עשורים וכולו שאוב לימי עלומיו, וכך סיפר לי:
"בהיותי צעיר לימים נצבעו חיי צבעים חדשים. מחיי שיגרה של בית, אמא ואבא, הפכתי למחזר נלהב אוהב ואהוב. דמותה פרצה את מחסום לבי, ופעימה נוספת מלווה אש אהבה התלקחה בי עם היכנסה לחיי. מיד חשתי את החיבור אליה. עיניה יפות, שיערה משוך לאחור, קלוע לאורך צווארה, וכולה
אומרת אהבה. היתה ילדה תמה ורכה כשהכרתי אותה שלמדה בבית הספר בו למדתי גם אני, מה שאיפשר לנו מיפגשים תכופים, חילופי מבט, ושנים של חום תבול אהבה ורכות. במשך עשר שנים היתה חלק מנוף ילדותי ונעורי. היא היתה אהבת הנעורים המתוקה שלי, האהבה לאורה גדלתי ופרחתי. אהבה
שהרחיבה את לבי וחיממה את נפשי... ראיתי אותה פעם אחרונה פוסעת לצד אמה. עיניה ליוו אותי עד שהרחיקה ולא יכולתי לראות אותה יותר. בעת כתיבת שורות אלו אני אוסף את החוטים מנסה לחבר את הקצוות, מנסה לאחות את הקרעים ולרקום תמונה שלמה. מנסה לתפוס את פיסת הזמן לחלום אותה,
לחיות אותה, להתרפק עליה. עדיין נעלמים ממני חוטים ואני איני מרפה, ממשיך ומחפש אותם, ממשיך לשזור אותם לסיפור החיים שלי. כותב את סיפור החיים שהיו, להתחקות אחר העקבות הנעלמות, להבין שוב את מה שאירע לגורלי. כותב את סיפור חיי כמו רוצה ללכוד את פיסת הזמן. חיפשתי
אותה, ואני מחפש אותה עד היום, ואולי אני כותב תסריט מחודש ל"מכתב בבקבוק" בתקווה שיגיע לידיים שיתנו לי מענה. חי את החיים שהותרתי מאחור ואלו תבנית עולמי. מטייל בסמטאות העיר, בבתי-היהודים, בבתי-התפילה, נושם את הריח וטועם את הטעמים של הימים האחרים, הימים שנעלמו
ואינם עוד. אני רוצה להתעכב שוב ושוב בסימטאות, בככרות העיר, רוצה שוב לדבר איתה לאמץ ללבי את מילותיה האחרונות, ואולי בהן גנוז סוד העלמה. מנסה לבנות עולם שחרב, מנסה להחיות עולם שהיה. נותר בעולם האחר מנסה לתפוס מילה שחלפה מנסה לראות מבט נוסף שנעלם ממני. קטפנו
את יפי הפריחות, הלכנו בשדות המלבלבים, פסענו ביערות, הבטנו זו לזו בעיניים ונשבענו אימונים. הכוכבים הביטו בנו זורחים עדים לאהבה שלנו, עדים לשבועה שנשבענו זה לזו...."

***

ומשהו אישי
החלון הפונה לגן הרחב הוביל את עיניה של אמי לעבר הואדי שנפרש מראשו. גבעה ששטיח צבעי פרחים ירוק, סגול, אדום, ורוד, זהוב, מכסה את מדרונה, ובראשה עץ, ענפיו צעירים. אל העץ ההוא רצתי בהנאה פרועה, כשידי אוחזת בפרח אדום, שצץ לפני, בפרח סגול שהופיע בדרכי, ורציתי אותו כולו אלי. אהבתי לטייל בגן הפתוח בגן של אלוהים, להריח את האדמה אחרי הגשם, לחלוף על העצים שנטע אלוהים, להגיע למעלה הגבעה, ולפגוש בעיניים השחורות שאינן מגלות אישונים, לפגוש בעיניים הרחוקות המביטות בי, לפגוש את היד העוקבת אחרי ומנופפת לעברי.
אהבתי להיות שם למעלה בטבע של אלוהים. בנשימה עצורה, זעה קרה של שמחה כיסתה אותי. ילדה מתבגרת, מכנסיים שאמא קנתה, חולצה וסוודר שאמא בחרה. ילדה מתבגרת עם צמות סדורות, שהשיער לא יתפרע ממהרת מעלה מעלה.
ילדה מתבגרת מכוסה נמשים, שרק אלוהים שרטט אותם, מתנשפת, ידה אוחזת בפרחים האדומים, סגולים, צהובים, כתומים, עולה במדרגות שמסתיימות בספרה עשר, מגישה זר פרחים לאמא.
ילדה מתבגרת שאהבה להגיע מעלה, ילדה מתבגרת שאהבה להביא לאמא זר פרחים מהטבע, זר פרחים באגרטל מקריסטל.

***

מצורף כרטיס דיגיטלי שלי - רינה רוטברג סיפורי חיים https://www.pelenet.co.il/rinar/
בקישורים למעלה אפשר לקרוא את הספרים שכתבתי, ערכתי והוצאתי לאור:
החיים שווים לחיותם;
חוה את יכולה;
הסיפור של דינה ומאיר - עץ החיים;
אלוהים אתכם;
ילדות אחרת;

***

לפרטים נוספים אשמח לענות בטל 0544567884 מייל: [email protected]


מוזמנים להצטרף בקישור לקבוצת ווטסאפ - כתיבה מתנת חיים https://chat.whatsapp.com/KJU5Da2FZEH3Jy4kgyfFNp מקבלים טיפים לכתיבה.

https://www.youtube.com/channel/UCta6lTDIbiyu6KNCATIGBxQ קישור לערוץ היוטיוב שלי


https://chat.whatsapp.com/KJU5Da2FZEH3Jy4kgyfFNp קישור לקבוצת הווטסאפ - כתיבה מתנת חיים;

https://www.facebook.com/rina.rotberg.9 עמוד הפייסבוק שלי;
https://www.facebook.com/groups/1010843419427315 וגם הדף העיסקי שלי, רינה רוטברג סיפורי חיים
https://www.linkedin.com/in/rina-rotberg-רינה-רוטברג-b5527825/ קישור לדף הלינקדאין

https://www.instagram.com/rina_rotberg/ קישור לדף האינסטגראם שלי;

טיפים וכלים לכתיבה :
7 טכניקות לכתיבת סיפור חיים: כתיבה ממוקדת, ומה בינה לכתיבה אינטואיטיבית.
נשואה, שני ילדים קטנים וכלב, כך נראו חיי. עבדתי מהבית, ניהלתי עסק, מתן שירותי משרד. החיים חייכו אלי. מדי שבת שנייה נסענו במורד כביש ואדי ערה לפגוש את הורי. בדרך שרנו, סיפרנו בדיחות. כשראינו את הפסל של אלכסנדר זייד ידענו שאנחנו ממש קרובים לבית הורי. עוד מעט קט נפגש איתם.
החיים חזקים מכל מציאות. במפגש האחרון הצבע הצהוב כיסה כל חלקה בפניה היפות של אמא. פסעתי איתה בלאט כמו בימים הטובים. רק שהפעם הליכתה היתה קשה עליה. אמא רצתה להשתתף בהרצאה על טורקיה. הצלחנו לספק את בקשתה. בתחושת דאגה משולבת תקווה, נפרדנו. קיוויתי שמחר יהיה טוב יותר. למחרת בערב התקשר אלי אחי, רופא במקצועו, ובפיו בשורת איוב. קשה היה לי לקבל את העובדות. כמו נלחמתי בהן. חייתי בתחושה שאני אוחזת במציאות שלא תדרדר. כמו עוצרת את מחוגי השעון. לבי פעם מדאגה. כביש החוף היה המראה הקבוע שלי באותם ימים. חלפו ימים ארוכים. אמא שהתה בהשגחה רפואית. אבא נותר בגפו. גופו כמל. חייו היפים מלאי החיות נותרו מאחור. כחלוף שלושה שבועות מלכתו, ליווינו את אמא בדרכה האחרונה.
יצאתי מבית הקברות. רגליי כשלו. פני כוסו. ראייתי התעמעמה. נפרדתי מהוריי. לא אוכל לפגוש במבט עינם. לא אוכל להחליף איתם מילה. רגבי האדמה כיסו עליהם. ריקנות איומה השתלטה עלי. חלל שאין בו דיי הביט בי.
נכנסתי לרכב. מראה חסר משמעות ניבט בי. כל שרציתי היה לפגוש בעיניה של אמא, לדבר עם אבי, לשבת לידם לתכנן מפגשים. הכביש הביט בי שומם. במשך שעה ארוכה ישבתי דוממת. חזרתי לביתי רחוק מבית הקברות שמשקיף לנוף העמק. המרחק צרב, היכה, החזיר אותי לתהום. חג הפסח קרב. אמא תכננה מפגש משפחתי חגיגי במיוחד. רציתי לחזור לבית הורי להמשיך בתוכנית שטוותה.
פתחתי את דלת ביתי. ילדיי היו אז קטנים. כל אחד היה בחדרו. ניגשתי לבני, ניגשתי לבתי, התחממתי מעצם קיומם כמו נשענתי על גזע עץ איתן. ביקשתי שיספרו על סבתא וסבא. בני סיפר על חוויה נעימה כשישב עם אבי ויחד צפו במשחק כדורגל. בתי חוותה את הביקור האחרון, טעמו של תות שדה שאמי כה אהבה.
היתה זו תחילתה של דרך חדשה. עם מות הוריי חשתי חלל עמוק חסר תחתית. חלל מתגלגל, אינו עוצר. נפרדתי מהבית, בית של גפילטע פיש ורגל קרושה. בית פולני של ניצולי שואה. האם נפרדתי ? היו ועדיין יש לי פגישות עם המוות. תיעדתי עשרות ויותר ניצולי שואה. אני נפגשת פעם בשבוע עם ניצולי שואה למפגש ספרותי. אני ממשיכה לספר על התהליך שעברתי, ממשיכה לכתוב סיפורי חיים של אחרים.
איך מתחילים לכתוב סיפור חיים?
לאלו שכתיבה אינטואיטיבית עוזרת פחות, נחליט מה אנחנו רוצים לכתוב. מה אנחנו רוצים לשתף. נרשום נושאים עליהם אנחנו מעוניינים לדבר ולשתף. לאחר שרשמנו נושאים לכתיבה, נתחיל במלאכה. נושא שהחלטנו נכתוב רק עליו. מתוך הכתיבה על אותו נושא נמשיך לנושא המתבקש. לדוגמא: אם בחרתי לכתוב על חפץ מסויים, אוכל ממנו להמשיך לכתוב סיפור משמעותי הקשור לחיי. אם בחרתי לדבר על השרשרת שאבא קנה לי עם לידתי, אוכל להמשיך לספר עליו, על אמי, על חייהם, על ההתמודדויות שלהם.
אולי אחליט לכתוב ספר שעיקרו מתכונים. לכל מתכון אוכל להוסיף סיפור על דמות שקשורה למתכון, או לחילופין לכל סיפור אוכל לספר סיפור שקשור לחיים שלי ושל יקיריי.
שלל נושאים אוכל לבחור לכתוב עליהם כדי לספר את סיפור החיים שלי.
איך אציג את עצמי? באמצעות שמי, באמצעות אירוע מכונן, באמצעות תמונת חיים חרוטה על לוח לבי, תמונה מאלבום התמונות שמובילה לסיפור שלי.
נושא נוסף שאוכל להיעזר בו: מסעות חיים. מה מסעות חיי. לבחון היטב היכן מסע החיים שלי נבע מתוך הבחירה שלי ולא כי החליטו עבורי. משם להמשיך לחוזקות שלי, לסיפור שמבדיל אותי מהדמויות שבמחיצתן צמחתי וגדלתי.
נושא נוסף להיעזר בו: נשים. לכל איש לכל אישה – אם שהניקה אותו/ה, אם שהאכילה אותו/ה, אם לצידה חי/הה וגדל/ה. להתבונן בדמות האישה וכיצד היא השפיעה על הנרטיב (החשיבה) שלי. מה ההשלכות של האם על מי שהפכנו להיות.
נושא נוסף שנוכל להיעזר בו: חפץ שמספר סיפור ומוביל אותי לסיפור חיים. דוגמא הבאתי בעמוד הקודם.
הנושאים רבים ומגוונים. ביכולתנו למקד אותם לצרכים שלנו כדי שנהיה נהירים לעצמנו ונוכל להמשיך ממילה למשפט, ממשפט לפיסקה, מפיסקה לסיפור, מסיפור אחד לסיפור חיים, החיים שלנו.
ניתן לכתוב במסגרת סדנת כתיבה קבוצתית
ניתן לכתוב במסגרת הנחיית כתיבה אישית.
לאחר סדנת כתיבה אפשר לצאת עם חוברת סיפורים שהם החיים שלנו.
ניתן לכתוב באמצעות איש מקצוע, לספר את הסיפור שלנו והוא יכתוב, יערוך, יגיהה, יוציא לאור, יפיק את סיפור החיים שלכם. בסיומו תחבקו את הסיפור שלכם, תקבלו תובנות. תהיה אפשרות לעשות תיקון בספר שלכם. האם הספר הוא החיים? האם הספר מספר את הסיפור שלכם? – כן בוודאי. הספר הוא המסר שלכם! הספר הוא אתם! תשאירו חותם לדורות !
רינה רוטברג סיפורי חיים וביוגרפיות /
טלפון להתקשרות 054-4567-884

המשתתפים אומרים על ההרצאה

אירועים נוספים שעשויים לעניין אותך

אנו רוצים לאפשר לך לקבל עדכונים ותזכורות להרצאות בביז לייב

ניתן לכבות את ההתראות בכל עת מהגדרות הדפדפן.